اندیشمندان جوان

اگر توانستی (( نفهمی)) می توانی خوشبخت باشی !

اندیشمندان جوان

اگر توانستی (( نفهمی)) می توانی خوشبخت باشی !

با عرض سلام و درود فراوان بر همه ی شما اندیشمندان جوان, امیدواریم که آرزوهایتان در قالب رویا نماند.
از اینکه به سایت اندیشمندان جوان سر زدید از شما متشکریم امیدواریم که بتوانیم پاسخگوی نیازهایتان باشند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۴
فروردين

در جامعه ما سخن‌ گفتن از رابطه زناشویی عموما کار بسیار دشواری است. متاسفانه این دشواری تنها به عرصه عمومی محدود نمانده است و بسیاری از همسران نیز حتی در خلوت خود از گفتن و شنیدن آن ابا دارند.

گرچه این سکوت، مشکلات فراوانی در زندگی بسیاری از زوج‌ها پدید آورده، ولی مشکلات ناشی از آن، به‌آسانی حل‌شدنی و حتی قابل پیشگیری است، مشروط بر آن که جامعه ما ظرفیت و مهارت این گفت‌وگو را به دست آورد.

 

Doctor Large

در ادامه گزارشی از مجله پریونشن می‌خوانید که به ما خواهد گفت بر اساس یافته‌های علمی گوناگون شرایط خاصی وجود دارد که اگر آنها را درست بشناسیم، از رابطه بسیار مطلوب‌تری برخوردار خواهیم بود.

صبحگاه

ساختار بدن انسان به گونه‌ای است که انگار واقعا برای رابطه صبحگاهی ساخته شده است. دکتر جسیکا اوریلی، کارشناس روابط زناشویی، می‌گوید: «نه‌تنها صبح هورمون تستوسترون (یکی از اصلی‌ترین هورمون‌هایی که وظایف جنسی را بهعهده دارد) و نیز میزان انرژی فرد بالاتر از سایر مواقع شبانه‌روز است، بلکه افزایش در مقادیر هورمون اکسیتوسین یا همان هورمون عشق، سبب تمایل چشمگیر همسران به هم می‌شود و در عین حال هورمون اندروفین سرخوشی آنان را افزایش می‌دهد.» به همین دلیل رابطه مطلوب شروع خوبی برای یک روز پرمشغله است.

هنگام ناخوش احوالی

تعجب نکنید! بر خلاف تصور عموم این توصیه چندان هم بی‌اساس نیست. پژوهش‌ها نشان می‌دهند رابطه زناشویی واقعا می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را تقویت کند. درست است که مثلا وقتی تب دارید احتمالا تمایل چندانی برای این کار احساس نمی‌کنید؛ ولی مطمئن باشید یکی از راه‌های موثر برای آماده نگه‌داشتن بدن در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا همین رابطه زناشویی است. پس به بهانه تب یا یک سرماخوردگی ساده خود را از این حامی دستگاه ایمنی محروم نکنید.

روز چهاردهم

مطالعه‌ای که بتازگی صورت گرفته نشان می‌دهد که حدود دو هفته پس از اتمام عادت ماهانه خانم‌ها، یکی از بهترین زمان‌های مبادرت به رابطه زناشویی است. بدن در این هنگام به بالاترین حد آمادگی می‌رسد و به همین دلیل انجام رابطه را بسیار تسهیل می‌کند. به عبارت دیگر، چونحدود روز چهاردهم، تخمک‌گذاری انجام می‌شود، همه چیز برای بارداری نیز مهیاست.

پس از ورزش

رابطه زناشویی پس از یک تمرین ورزشی ملایم بسیار مطلوب‌تر و موثرتر است؛ به‌علاوه این کار سبب بهبود قابل‌توجه عملکرد همسران نیز خواهد شد. محققان طی پژوهشی در همین زمینه دریافته‌اند که پس از 20 دقیقه رکاب‌زدن گردش خون در نواحی تناسلی بانوان حدود 169 درصد افزایش می‌یابد و همین امر سبب بهبود عملکرد جنسی می‌شود. به‌علاوه، بدن شما هنگام انجام تمرینات ورزشی به میزان قابل توجهی تستوسترون ترشح می‌کند. به همین دلیل پس از انجام تمرین ورزشی حتی میل طبیعی شما به رابطه بیشتر نیز خواهد شد.

در پایان یک روز ناخوشایند

اگر می‌خواهید از شر استرس یک روز کاری وحشتناک خلاص شوید، مطمئن باشید رابطه زناشویی راه بسیار سالم و موثری است. این کار بسیار سالم‌تر از فرورفتن در خود، سیگار کشیدن یا غرق‌شدن در برنامه تلویزیونی است. دکتر اوریلی می‌گوید: «پژوهش‌ها نشان می‌دهد رابطه زناشویی و البته کنش‌های عاطفی دیگر، حتی صرفا دست در دست هم قدم زدن، می‌تواند تا چند روز میزان استرس فرد را پایین نگه دارد و حال خوشی را برایش به ارمغان بیاورد

پس از تجربه‌ای هیجان‌انگیز و ماجراجویانه

یکی از بهترین زمان‌ها برای مبادرت به رابطه زناشویی درست پس از تجربه‌ای هیجان‌انگیز یا ماجراجویانه است، خواه دیدن یک فیلم هیجان‌انگیز یا ترسناک باشد یا سوارشدن بر تله‌سیژ، بانجی جامپینگ (پرش با طناب)، تونل وحشت و... دکتر اوریلی می‌گوید: «وقتی آدرنالین خون تحت تاثیر این فعالیت‌ها بالا می‌رود، بدن آمادگی بسیار زیادی برای رابطه زناشویی دارد و طبعا در این کار عملکرد بسیار مطلوب‌تری از خود نشان خواهد داد

پیش از سخنرانی

پژوهش‌ها نشان می‌دهد رابطه زناشویی براحتی سبب آرامش اعصاب و کاهش فشار خون و کاهش استرس می‌شود. یافته‌های یکی از این پژوهش‌ها حتی حاکی از این است که رابطه جنسی ممکن است به آدم‌ها کمک کند بر ترس ناشی از حضور در یک جمع بزرگ و سخن گفتن در میان آن جمع غلبه کنند؛ زیرا تا حد ممکن از میزان استرس آنها خواهد کاست
  • قاسم نادرپور
۲۴
فروردين

تماشای فیلم‌های مستهجن به طرز غیرقابل باوری تخریب بنیان خانواده را در پی دارد. این کار به‌طور ظریف و نامحسوسی باعث می‌شود مرد، جسم همسرش را سوای شخصیت و روان او ببیند، در نتیجه حس احترام و ارزشی که برای او قائل است، رفته‌رفته تضعیف شود و او را در ذهنش تا سرحد یک وسیله برای رفع نیاز جنسی پایین بیاورد.

علاوه بر این، مرد را نسبت به رابطه زناشویی‌ بی‌رغبت می‌کند و باعث می‌شود از رابطه با همسرش احساس رضایت نکند. نتیجه تمام اینها چیزی نیست جز ناتوانی در خلق یک زندگی زناشویی سالم که بر پایه صمیمیت و احترام به همسر استوار شده است.


روان‌شناسان و کارشناسان خانواده، 5 دلیل اساسی را برای آثار منفی تماشای فیلم‌های مستهجن بر زندگی زناشویی مطرح کرده‌اند:

  .1
تاثیر و عملکرد این فیلم‌ها مثل مواد مخدر است؛ احساس لذتی که برای اولین بار با تماشای آنها به فرد دست می‌دهد، دیگر تکرار نخواهد شد مگر آنکه با میزانی بسیار بیشتر به مصرف ادامه دهد. مردان هم اغلب، پس از نخستین تجربه، شروع به تماشای هرچه بیشتر این فیلم‌ها می‌کنند. چیزی که باعث می‌شود از همسر و خانواده دور شوند یا حتی به بازده کاری آنها لطمه وارد کند.

  .2
در این فیلم‌ها نوعی تبعیض جنسی به چشم می‌خورد؛ زن‌ها صرفا در نقش یک وسیله برای رفع نیاز ظاهر می‌شوند و در وضعیتی کاملا نامساوی با مردان قرار می‌گیرند. این امر باعث می‌شود مرد، همسرش را به مثابه فردی کم‌اهمیت‌تر از خود بداند و به چشم ابزاری برای ارضای تمایلات جنسی‌اش به او نگاه کند. چنین مردی نمی‌تواند با همسرش رابطه‌ای جز رابطه زناشویی برقرار کند، چرا که شخصیت همسرش را نمی‌بیند، فقط جسم او را می‌بیند.

  .3
فیلم‌های مستهجن، زن را در یکی از این 4 دسته غیرانسانی و بی‌ارزش جلوه می‌دهد: حریص پول‌پرستی که فقط برای مادیات به سمت مردها می‌رود، معشوقه‌ای بی‌خرد، موجودی که میلی سیری‌ناپذیر برای داشتن رابطه دارد یا کسی که در تمنای جلب‌توجه است. مردانی که به دیدن این فیلم‌ها می‌پردازند نابکارانه‌ترین و خائنانه‌ترین دیدگاه ممکن را نسبت به همسرشان پیدا می‌کنند و در نتیجه از برقراری رابطه عاطفی سالم و پرمعنا با همسرشان ناتوان می‌مانند یا حتی ممکن است رفتار خشونت‌آمیزی (که نشأت گرفته از همین دیدگاه است) نسبت به او داشته باشند.

  .4
این فیلم‌ها مرد را نسبت به همسرش کسل و بی‌تمایل می‌کند؛ مردی که مدام به تماشای اینگونه فیلم‌ها می‌پردازد، دائم در معرض گستره بسیار متنوعی از اندام‌های برهنه است که در نتیجه این تنوع، دیگر اندام همسرش نمی‌تواند برایش رضایت‌بخش باشد.

  .5
این فیلم‌ها معیاری از زیبایی را در ذهن بیننده به وجود می‌آورند که در واقعیت هیچ زنی نمی‌تواند به آن دست یابد. این امر منجر به نارضایتی اشتباه مرد در مواجهه با واقعیت زندگی‌اش می‌شود. عمده‌ترین اثر سوء فیلم‌های مستهجن این است که باعث می‌شود تمام انرژی جنسی که مرد باید صرف همسرش کند، هرز می‌رود و هدر رفتن غریزه جنسی مرد به این معناست که رابطه زناشویی‌شان کسل‌کننده و بی‌تنوع خواهد شد.

  • قاسم نادرپور
۲۴
فروردين

ناتوانی زن در اجازه دادن برای دخول می‌تواند ناشی از علل ارگانیک، روان‌شناختی یا ترکیبی از این دو باشد. در مردان دو علت عمده چنین ناتوانی‌ای، اختلال نعوظ و انزال زودرس است. در بسیاری از موارد چند عامل در کنار عوامل عاطفی در ایجاد مشکل دخیل هستند.
دکتر آزیتا گشتاسبی، متخصص بهداشت باروری و فلوشیپ طب جنسی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی در هفته نامه سلامت نوشت: هر دو 31 ساله بودند و 4 سال از ازدواجشان می‌گذشت اما ازدواج به‌وصال نرسیده.

image 13930811395232

تلاش‌های متعددی برای برقراری رابطه زناشویی و شکست در این زمینه، هر 2 را مستاصل و ناامید کرده بود. اعتماد به‌نفس خود را از دست داده بودند و این موضوع روی زندگی معمولی‌شان هم تاثیر بدی گذاشته بود. از طرف خانواده‌ها تحت‌فشار بودند که چرا هنوز فرزندی ندارند و چرا اقدامی نمی‌کنند. از سوی دیگر، نداشتن رابطه زناشویی، رابطه عاطفی‌ و کلامی‌شان را هم تحت‌تاثیر قرار داده بود؛ نه با هم حرفی می‌‌زدند و نه به هم نیم‌نگاهی می‌انداختند و مانند دو همخانه فقط زیر یک سقف زندگی می‌کردند. این زوج چند‌بار به متخصصان مختلف مراجعه ‌کرده بودند ولی نتیجه‌ای نگرفته بودند...

در اولین ویزیت بعد از شنیدن سخنان آنها و گرفتن شرح‌حال، مشکل آنها ازدواج به‌وصال نرسیده به‌علت واژینیسم زن (انقباض‌های غیرارادی عضلات کف لگن که مانع دخول می‌شود) و اختلال نعوظ مرد تشخیص داده شد. هر دو علائمی از افسردگی داشتند. رابطه عاطفی کاملا مختل شده و ارتباط کلامی بسیار کاهش یافته و در حداقل لازم برای امور روزمره زندگی بود. میل جنسی هر دو کم بود و هیچ‌یک تمایلی برای برقراری رابطه نداشتند. علت مراجعه نیز درمان برای بارداری بود.

ازدواجی که به ‌وصال نمی‌رسد :

ازدواج به‌وصال نرسیده برای توصیف حالتی به کار می‌رود که در آن یک زوج نمی‌توانند پس از ازدواج رابطه زناشویی داشته باشند. این پدیده در جوامع سنتی شایع‌تر است. عامل آن دقیقا بررسی نشده اما می‌تواند کمبود اطلاعات و آموزش‌های پیش و هنگام ازدواج و الزام برای انجام رابطه زناشویی بلافاصله پس از عروسی و باورهای فرهنگی خاص در مورد ازدواج و رابطه زناشویی باشد. علل مختلف و متنوعی می‌توانند باعث ازدواج به‌وصال نرسیده شوند.

ناتوانی زن در اجازه دادن برای دخول می‌تواند ناشی از علل ارگانیک، روان‌شناختی یا ترکیبی از این دو باشد. در مردان دو علت عمده چنین ناتوانی‌ای، اختلال نعوظ و انزال زودرس است. در بسیاری از موارد چند عامل در کنار عوامل عاطفی در ایجاد مشکل دخیل هستند.

در مورد این زوج، همکاری نکردن شوهر در درمان، مشکلاتی را در روند درمانی ایجاد کرده بود. صحبت‌هایی که با او شد، نشان داد احساس گناه و این تفکر که دیگر نمی‌تواند رابطه زناشویی داشته باشد، باعث سرخوردگی، کاهش اعتماد به‌نفس و افسردگی‌اش شده است. با چنین بیمارانی حتما باید مشاوره کرد تا علت اصلی افسردگی مشخص و داروهایی برای درمان آن تجویز شود. مهم‌ترین اثر افسردگی، روی میل جنسی است. البته گاهی داروهایی که برای برخی اختلال‌های روان‌شناختی تجویز می‌شود هم روی نعوظ اثر منفی می‌گذارد. همچنین کاهش میل جنسی ممکن است به‌دلیل بروز یکی از اختلال‌های هورمونی باشد. کم کاری تیروئید و کاهش هورمون مردانه (تستوسترون) هم می‌تواند باعث کاهش تمایلات جنسی شود.

حرف آخر  . . .

برای درمان ازدواج به‌وصال نرسیده حضور و همراهی زن و شوهر در مراحل درمان الزامی است. باید به هر دو بعد عاطفی و جسمانی رابطه توجه شود. برای هر زوج روش درمانی منحصر به فرد و متناسب با مشکل آنها طراحی می‌شود. بسیاری از زوج‌ها به درمان‌های دارویی و حتی جلسات متعدد مشاوره نیاز ندارند و با آموزش یا چند توصیه ساده مشکلشان برطرف خواهد شد. توجه کنید توصیه‌ها و اقدام‌های غلط افراد غیرحرفه‌ای که دانشی در این زمینه ندارند، زوج را در یک چرخه معیوب قرار می‌دهد که نه‌تنها کمکی به بهبود آنها نمی‌کند بلکه اعتماد به‌نفسشان را نسبت به توانایی‌های خود و درمان مشکل از بین می‌برد و زمان را هدر خواهدداد
  • قاسم نادرپور